Gunnarsdotter: "Priset gav oss en boost"

2018 vann Gneis Årets hållbarhetspris – här berättar Johanna Gunnarsdotter, delägare och produktionschef mer om hur det kändes.

Gneis, Luleåföretaget som tillverkar funktionskläder till barn, ser det som en hyllning till barnens dagliga stordåd. Med målsättningen att kläderna aldrig ska kännas hindrande, vill företaget inspirera till ännu fler äventyr utomhus. För två år sedan vann företaget Årets hållbarhetspris i Luleå. 

Hur var det att vinna Hållbarhetspriset 2018?
– Det var framförallt väldigt roligt att bli uppmärksammad för något vi arbetat så fokuserat och konsekvent med i många år. Förhoppningsvis kan vi även inspirera andra att fokusera mer på hållbarhet, säger Johanna Gunnarsdotter. 

Vad har det här priset haft för betydelse för er?
– Det gav oss en boost att fortsätta arbeta i samma anda. Just nu är vårt fokus att få fler att välja och använda tidlösa ytterkläder som håller för att användas av flera barn då produktionen av dem står för åttio procent av klimatavtrycket.

Hur firade ni?
– Fira är tyvärr inte vår starka sida, det borde vi bli bättre på. Men vi firade förstås på galakvällen med alla andra gäster som var med. Sedan firade vi även lite med vår personal på vårt Åre-kontor.

Varför är det viktigt att prisa företagare i Luleå just detta år?
– Det är alltid roligt att få pris och i år är det ju många företagare som sliter och har det väldigt tufft på många sätt, och då kanske ett pris kan muntra upp lite grann.

Text: Norr Media
Artikeln finns att läsa på Norrbottens Affärer.