"Vi kände att folk uppskattar det vi vildingar gör"

För lite drygt ett år sedan var det Anna och Stefan Karlsson, Vildakidz som tog emot priset Årets varumärke. Vildakidz är en Ideell förening som året runt driver aktiviteter där utsatta barn prioriteras.

Hur var det att ta emot priset som Årets Varumärke? 
– Det kändes fantastiskt roligt, bara att vara nominerad blev vi oerhört stolta över och vi kände att folk verkligen uppskattar det vi vildingar gör. När vinnaren tillkännagavs på galan blev det stående ovationer och stora applåder av publiken, som dessutom inte ville ta slut. Till slut sa programledaren Henrik Hjelt: Oj, ni var mest poppis ikväll. Det kändes stort, berättar Anna Karlsson från Vildakidz.

Vad har just det här priset haft för betydelse för er?
– Alla priser är värdefulla. Vi tänker lite så här, syns man så finns man och då kan vi nå ut med vårt budskap till de som verkligen behöver vår hjälp samt att sponsorer hittar till oss. Det vi gör engagerar många människor och vi är väldigt tacksamma och berörda över att människor gillar det vi gör.

 Vad har hänt med Vildakidz sedan ni tog emot priset för drygt ett år sedan? 
– Ett väldigt konstigt år men vi ställer inte in, vi ställer om. Det är ännu fler som behöver vår hjälp nu men nästan alla företag har dragit i sponsringshandbromsen så det är en tuff kombination just nu. Vi fortsätter att hjälpa ca 20 000 barn och unga per år som behöver våra kostnadsfria aktiviteter, mathjälp, klädutlämningar, läxhjälp och så vidare. Nu stundar julen, följt av fattiga januari så vi har just nu extra mycket att göra samtidigt som vi rustar vår nya coronaanpassade lokal. Att ge upp finns inte på vår karta, dessa barn behöver oss. 

Hur viktigt tycker du det är med priser just detta år?
– Vi tror det är viktigare än någonsin med goda nyheter nu när det är som det är runt omkring oss. Så vi vill hälsa stort grattis till alla pristagare i år, från oss vildingar, säger Anna Karlsson.

Text: Norr Media
Artikeln finns att läsa på Norrbottens Affärer.