Årets Nya Företagare

VINNARE 2020 – GREPIT AB

MOTIVERING

Med mod, engagemang och sällan skådad innovationskraft har Årets nya företagare både rotat sig som ett mycket kompetent konsultföretag och fullservice-leverantör av inbyggda system, samt med full kraft vågat satsa på egna produkter inom området hållbarhet och smarta system med produkterna Zpark och Innovative Living. 

Med utgångspunkt i Luleå stöder man idag flertalet etablerade företag inom branscher som gruvindustrin, tillverkande industri, bilindustrin med flera. Företaget har investerat i såväl personal som utrustning och har idag resurser att utveckla, testa och i viss mån även montera kompletta elektriska system vid sin Luleåbaserade anläggning. Vår vinnare förstod dessutom tidigt att bristen av kompetens inom området är global och satsade därför på att etablera sig med ett dotterbolag i USA. 

Årets nya företagare är Grepit AB.

Teknikbolaget prisas för sitt mod

Studierna förde Jimmy Abrahamsson och Johan Eriksson samman, och företaget Grepit föddes. Nu prisas de för sitt mod, engagemang och sin innovationskraft, genom utmärkelsen Årets nya företagare.

Det är Almi Nord som står bakom priset Årets nya företagare, vars syfte är att lyfta förebilder som sticker ut och som står för förnyelse.

Årets vinnare är Luleåföretaget Grepit, som arbetar med utveckling inom industriell elektronik. Företaget grundades år 2014 av Jimmy Abrahamsson och Johan Eriksson, som en spin-off från Luleå tekniska universitet. Idag har de bemannade kontor i Luleå, Stockholm, Linköping, London och i Palo Alto i USA.

Det är två glada kollegor som tar emot priset varav den ena, vd:n Jimmy Abrahamsson, deltar via länk från just Palo Alto.

– I prisets motivering finns ordet mod med, och det tycker jag att vi representerar. Vi ger personalen möjligheter, på drygt 30 anställda har vi sju nationaliteter och åldersspannet är 20 till 62 år. Att vi har en tredjedel tjejer inom tech är hyfsat, det är inte optimalt men ganska bra, säger han och fortsätter: 

– Vi har tagit oss an branscher som är traditionella och ganska hårt låsta. Att bygga hus på nytt sätt, hur man upplever ett boende, elektrifiering, och den infrastrukturomställning som behövs. Det är ganska tunga och svåra projekt som vi har gjort med, utöver stöd från Almi, egna resurser. Jag tycker det är kul att sånt får synas, även om inte tillväxten är den största än, så försöker vi förbättra något och skapa något som inte finns, säger vd:n Jimmy Abrahamsson.

Han och Johan Eriksson lärde känna varandra när de studerade ihop på universitetet.

– Vi fann varandra för att vi ville göra mer än de flesta andra när vi hade uppgifter. Att kunna fortsätta det, det är lite som en relation. Vi lever ju av det här, det betalar familjernas kostnader. Det ligger mycket i detta, att våga tro på samma sak och våga riskera, satsa tiden och att vara överens om en massa beslut. Så för oss är det kul att få lyckas, säger Jimmy Abrahamsson.

Johan Erikssom fyller i:
– Något som jag tycker är himla kul är att i det vi gör nu, har vi faktiskt också tagit med den forskning som vi höll på med på universitet och som de fortsätter med där. Det finns med i våra produkter. Framförallt framgången på konsultsidan kommer från det, och att vi har väldigt bra team, säger han.

Prisutdelare är juryns ordförande Annika Holmström, affärschef på Almi Nord.

– Det här priset handlar just om att visa på att innovation och nytänk är jätteviktigt. Man måste våga tänka lite utanför boxen. Idag förändras omvärlden så snabbt, så man måste kunna ställa om och hitta nya lösningar. Det kan vara en liten tvist eller en jättestor tvist, säger hon.

Vad säger du om årets vinnare?
– Väl värda. Ni gör väldigt mycket gott och har så många ben, allt från hustillverkning, till elstolpar, till att vara elkonsulter. Ni gör så mycket så det är nästan svårt att få grepp om det. Men mycket är ju just modigt, säger Annika Holmström.

Text och bild: Norr Media
Du hittar även artikeln på norrbottensaffärer.se.

Kriterier

Årets nya företagare berikar Luleås näringsliv med nya sätt att tänka. Genom att erbjuda en unik produkt eller tjänst utmanas det redan etablerade. De har lagt grunden för en hållbar tillväxt och framgångsrikt företagande.

Vinnaren/vinnarna skall utgöra en god förebild för andra som startar och utvecklar företag. Andra faktorer som vägs in är att redan från början tänka utanför sin egen hemmamarknad.

Årets nya företagare delas ut i samarbete med Almi Nord.

 Så här utses vinnaren

Juryn gör ett urval av företag som berikar Luleås näringsliv med nya sätt att tänka. Urvalet görs på etableringsår (företagaren ska aktivt ha drivit sitt företag maximalt 6 år med start genom förvärv eller från grunden) samt en bedömning av om företagaren lagt grunden för långsiktig och hållbar tillväxt i sitt företag. I bedömningen av tillväxtgrund tar juryn i beaktande export utanför kommunen/länet/landet.

Vinnaren av vårt pris ska utgöra en god förebild för andra som startar och utvecklar företag. I bedömningen av god förebild lägger vi särskild vikt vid jämställdhets- och miljöfrågor. Bland annat ser vi till företagarens ålder/kön/etniska bakgrund/miljöpåverkande aspekt samt uppvisande av mod, uthållighet och engagemang. Andra faktorer som vägs in är ett utmanande av det etablerade genom unika produkter/tjänster, affärsidéer och/eller marknadsföringsmetoder/-kanaler.

Priset delas ut under hösten 2020.