Hjärnbalken | Årets Företagare

VINNARE 2020 – RICHARD BERGFORS

MOTIVERING

Årets företagare är en framgångssaga som handlar om betydelsen av att tänka nytt och vara först. Grundat av två tonåringar som såg ett internationell koncept och gjorde en svensk version i sin hemstad. Och som därifrån gjort en resa både i geografin och filosofin. Där det samtidigt med den affärsmässiga expansionen pågått en ständig produktutveckling med nya idéer, råvaror och smaker. Alltid först på bollen, som med Tex-Mex, Drive-In och Low Carb. Och med tiden ett allt större socialt ansvar och miljötänkande, både innovativt och hållbart som föregångare i sin bransch. Drygt femtio år efter starten i Gällivare har MAX Burgers mer än 150 restauranger i fyra länder, 6 000 anställda och omsätter nära 4 miljarder.

Årets företagare delas ut i samarbete med Företagarna Luleå. 

MER OM ÅRETS företagare 2020

Se vinnarintervjun med Richard Bergfors och Maria Söderberg, representant Företagarna Luleå.

INTERVJU MED RICHARD BERGFORS

Det blev dubbla priser på hemmaplan för Max burgers vd Richard Bergfors, som utsetts till både Årets företagare i Luleå och Årets företagare i Norrbotten 2020. ”Fantastiskt kul”, säger den överraskade pristagaren.
När Max burgers vd Richard Bergfors besökte Luleå business region nyligen för att ta emot priset Årets företagare i Luleå 2020, väntade en glad nyhet. Mitt under pågående prisöverlämning gjorde representanter för Företagarna i Norrbotten entré, med ännu ett pris. En påtagligt överraskad Richard Bergfors fick veta att han utsetts till Årets företagare i Norrbotten.
– Fantastiskt kul! Det är otroligt fina priser, inte minst för att det är Luleå och Norrbotten, vilket är både företagets och familjens vagga. 
Richard Bergfors och hans bror Christoffer Bergfors är båda födda och uppväxta i Luleå. Pappan Curt Bergfors, grundare, huvudägare och arbetande styrelseordförande i Max, är född i Gällivare där företaget även startade. Mamma Britta Fredriksson som också är medgrundare och fortfarande jobbar inom Max, kommer från Överkalix. Max har dessutom sitt huvudkontor i Luleå.
– Det här är absolut hemmaplan, säger Richard Bergfors.
Ni har tagit emot många priser. Hur viktar du det här jämfört mot andra?
– Det här var det absolut tyngsta priset i alla fall, bokstavligen. Men just eftersom vi är härifrån hela familjen så klappar hjärtat extra mycket för Norrbotten och Luleå, det är utan tvekan så.
Du har utsetts till Årets företagare i Luleå och Norrbotten. Hur skulle du beskriva dig själv som företagare?
– Jag är väldigt nyfiken som företagare och person, jag älskar att lära mig nya saker. Samtidigt som jag är en väldigt tävlingsinriktad vinnarskalle. Det spelar inte så stor roll vad det gäller, både privat och företagsmässigt så sätter jag upp mål som oftast känns omöjliga. Men hittills har jag lyckats med de mål jag satt upp. Det tror jag präglar min ledarstil som då kan vara lite otålig, jag nöjer mig aldrig utan vill hela tiden framåt. Har jag nått ett mål så hittar jag på ett nytt mål. Att hela tiden fortsätta och se nästa steg, inte slå sig till ro, säger Rickard Bergfors och fortsätter:
– Sen att min passion och service, då i synnerhet för hamburgare, lyser igenom i mycket av det vi gör. Det är inget jag hittar på, utan det är på riktigt så att jag älskar hamburgare och älskar servicenäringen. Det är inte så mycket ett arbete jag har, utan det är min hobby jag håller på med tillsammans med de som betyder allra mest för mig, min familj som jag dessutom jobbar tätt ihop med. Det här är verkligen en familjehistoria.
Hur ofta får du frågan om hur mycket hamburgare du äter?
– Ganska ofta. Svaret är varje dag, ofta flera per dag. 
Så det är din favoriträtt?
– Utan tvekan är det så, både att äta och att göra dem.
Hur är en riktigt bra hamburgare för dig?
– Jag är ganska konservativ när jag gör hamburgare. Jag gör dem väldigt enkelt, inte så mycket grejer på, utan mer old school. Hemligheten är bra råvaror, ett riktigt bra kött som man kanske maler själv eller har någon slaktare som har malt. Riktigt bra bröd, ost, Max originaldressing är svår att slå, och så lite lök.
Hur ska du fira priserna, Årets företagare i Luleå och Årets företagare i Norrbotten?
– Nu när vi pratar om hamburgare känner jag att det får bli en hamburgare, men kanske med något annat än coca-cola. Kanske ett glas rött.
Vad tror du om chanserna i den nationella finalen?
– Jag vill ju alltid vinna, så det är klart att jag vill vinna det också. Jag tror väl att Max har goda chanser, vi har vunnit en hel del priser både i Sverige och utomlands, mycket i kombination med att vi är väldigt lönsamma och växer både i Sverige och utanför. Tillsammans med vår långsiktighet som familjeföretagare, och vårt innovativa sätt att driva affär inte minst inom miljö- och hållbarhetsområdet, där jag skulle säga att vi är världsledande i vår bransch.
Priset Årets företagare delas ut av Företagarna, och efter att de lokala och regionala jurygrupperna sagt sitt så tar en nationell jury vid. Den 16 oktober avgörs vem som blir Årets företagare i Sverige.
Maria Söderberg, ordförande för Företagarna Luleå, berättar om juryarbetet:
– Vi vände på det, och tänkte på vilka företag vi har här som skulle kunna gå hela vägen. Vi har en hel del fina bolag, men det föll på Max som vi tyckte var en klar vinnare. Att han sen också har gått vidare till finalen är helt fantastiskt. Det är en fantastisk vinnare och förebild. Vi var också förvånade när vi tittade igenom alla företag, att de inte ens hade varit nominerade tidigare.
Vad tror du om chanserna i finalen?
– Jag tror att de har stora chanser, absolut. Med tanke på allt innovativt som är gjort, det är fantastiska insatser både gällande miljöarbete och kring medarbetare, allt finns med som goda exempel.
Lars Lindberg är regionchef för Företagarna Norrbotten:
– Det är jättekul, ett fantastiskt företag. Det är nästan förvånande att de inte har fått priset förut. Det blev en aha-upplevelse för alla och ett enhälligt beslut, säger han.
Lyssna på en längre intervju med RIchard Bergfors i nya avsnittet av Snacka om affärer, finns där poddar finns.
Text och bild: Norr Media
Du hittar även artikeln på norrbottensaffärer.se.

Kriterier

Företagaren ska:

Äga & driva
Inneha ett betydande ägande av företaget. Man ska ha majoritetsägande. Det går bra med finansiärer om ägaren är näst största ägare. Eftersom utmärkelsen går till företagaren är det viktigt att hen är verksam i företaget. Det innebär att man ska ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Viktigt eftersom det är företagaren som är i fokus och därmed dennes inflytande och påverkan som ska belönas.

Ledare & förebild
Genom gott ledarskap vara en god förebild och ambassadör för företagare.
Exempel på det är att företagaren tar samhällsansvar och/eller deltar i lokalsamhället och/eller har påverkat politiken till godo för andra/ företagare i regionen och/eller uppmuntrar mångfald.

Kreativitet & innovation
Visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras.
Exempel på det är att hen gjort något nytt inom sin bransch, utvecklat en befintlig produkt och/eller banat väg för nya sätt med sitt företagande.

Lönsamhet & tillväxt
Ha uthålligt god lönsamhet. Med god lönsamhet avses att den är långsiktigt stabil eller att man har återinvesterat i företaget för fortsatt tillväxt. Företagets marginal ska jämföras med andra i samma bransch, inte med alla andra branscher.

Formella krav
Inte ha några betalningsanmärkningar i närtid. Betalningsanmärkningen ska ställas i relation till verksamheten. Företagaren får inte nyligen vara dömd i domstol.
Kriterierna är gemensamma för lokal-, regional- och riksnivå.

Möjligheter som vinnare
Som vinnare på nationell nivå kan man förvänta sig ett massmedialt genomslag, ökade affärsmöjligheter och, om man inte har det innan, ett medlemsskap i Företagarna med alla våra förmåner som bonus. Årets Företagare delas ut på lokal, regional och nationell nivå. Årets Unga Företagare delas ut till en framgångsrik företagare under 30 år.