Hjärnbalken | Årets varumärke

VINNARE 2020 – KLÖVERBERGSGÅRDEN

MOTIVERING

Årets Varumärke tilldelas ett lokalproducerat familjeföretag som i tredje generationen möter oss dagligen i matvarubutiken. Med sina ostora och ekologiska ägg har Klöverbergsgården blivit ett välkänt varumärke i vår vardag. Genom sitt engagemang för landsbygden skapar de både en positiv bild av sitt eget företag och platsen vi alla har i vårt hjärta.

Årets företagare delas ut i samarbete med Sparbanken Nord.

MER OM ÅRETS VARUMÄRKE 2020

Se vinnarintervjun med Viktor Boman, Vd Klöverbergsgården.

LÄS MER OM VINNAREN

Det började med Maj och Sven Bomans hönor som värpte ägg från 70-talet. Nu för barnbarnen vidare traditionen med lokalproducerade ägg genom företaget Klöverbergsgården – som nu har utsetts till Årets varumärke.

Årets varumärke delas årligen ut i samband med Luleå business awards till ett företag eller organisation som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke. Priset delas ut av Sparbanken nord, och årets vinnare är Klöverbergsgården, som producerar och förädlar ägg i Klöverträsk utanför Luleå.

Grattis till priset! Hur känns det?
– Jättekul! Det var faktiskt oväntat eftersom jag fick pris för årets unga företagare förra året. Vi tycker själva att vi har ett varumärke som vuxit och blivit starkt på kort tid, vi började sälja produkter i butiken 2011-2012. Att få sådan här feedback känns jättefantastiskt. Det pushar oss till att fortsätta utveckla och bygga på det som är kärnan i vårt varumärke, där vi pratar mycket lokalproducerat och klimatpåverkan, säger vd:n Viktor Boman och fortsätter:

– Det här ägget är det som har minst klimatpåverkan som man kan köpa i butiken, med de kortaste transporterna från oss direkt ut till butikerna. Generellt har ju ägg en väldigt låg miljöpåverkan per gram protein.

Vad tror du gör er till årets varumärke?
– Lokala produkter har legat i tiden och vuxit de senast 15 åren. När pandemin kom har det blivit ännu mer fokus på att man ska veta var produkterna kommer ifrån, att köpa lokalt för att ha kvar en lokal livsmedelsproduktion. Sen syns vi ju bra i butikerna, vi finns i nästan varenda butik och har över femtio procent marknadsandel i Norrbotten på ägg. Hälften av befolkningen i Norrbotten har vårt varumärke i sina kök.

Hur är det att jobba i ett familjeföretag, med något som har funnits genom flera generationer?
– Vi startade företaget på nytt och byggde upp allt från början 2011 och 2012. Min farmor och farfar hade höns mellan 70- och mitten av 90-talet, och levererade till ett packeri. Sen låg det nere ganska många år. När jag slutade på handels var min dröm att starta företag. Det kanske inte var specifikt ägg och höns jag drömde om, men det kom sig ganska naturligt när jag började fundera varför det inte finns något lokalt alternativ till ägg. Det var så det började. Det är jättekul att få utveckla ett företag, vi har gått från noll till över fyrtio miljoner i omsättning på bara några år. Det hade aldrig gått om det inte funnits ett intresse och folk som värnar om det lokala.

Hur har det här året varit?
– Lite turbulent, men vi har inte påverkats negativt av corona. Snarare tvärtom, vi har haft en försäljningsökning på ungefär tio procent. Så att klara av det har varit en utmaning för oss, och att alla i personalen ska hålla sig friska. Sen kommer till exempel våra äggkartonger från Danmark, där har det varit långa ledtider och vi har fått bygga stora lager för att klara oss. Men livsmedel och dagligvaruhandeln är väl en av de få branscher som inte har påverkats nämnvärt, och det är vi väldigt tacksamma över.

Vad har ni för planer framåt?
– Att fortsätta leverera ut ett ägg som står för de lokala värdeorden, lokalt och hållbart, så vi kommer att jobba vidare på miljöfrågorna intensivt. Vi tittar på att använda våra biprodukter på ett bättre sätt, de knäckta och smutsiga äggen som vi inte kan sälja idag, hur vi kan vidareutveckla dem.

Hur ska ni fira priset?
– Det blir någon typ av firande på kontoret, lite tårta och lunch kanske, säger Viktor Boman och tillägger:
– Det här är ett pris till företaget, det här är något vi gjort tillsammans. Det ska bli kul att få lyfta fram personalen, det här är ett pris till oss alla.

Juryn för Årets Varumärke: Erika Mattsson, Sparbanken nord (ordförande), Anders Hermansson, Bnearit, Karin Klockare, Yours, Karl-Henrik Dagman, LKAB, Carl Wangel, Luleå Business Region, Ann-Sofie Lund, Norr media.

Text och bild: Norr Media
Du hittar även artikeln på norrbottensaffärer.se.

Kriterier

De två viktigaste kriterierna för ett starkt varumärke är:
1. Att flera har hört talas om det
2. Att det finns en positiv bild av varumärket

Priset tilldelas det företag eller den verksamhet som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke som uppmärksammats nationellt och gärna internationellt. Priset är i första hand knutet till näringslivet, men kan också gå till en kulturell eller idrottslig verksamhet som betyder mycket för regionens attraktivitet.

Årets varumärke delas ut i samarbete med Sparbanken Nord.

Så här går nomineringen till:

Alla kan nominera till priset Årets varumärke.

En jurygrupp sammansatt av representanter från näringsliv och offentlighet ansvarar för urvalsprocessen utifrån uppsatta kriterier. Juryn utser tre slutnominerade varav en vinnare.

Priset delas ut under hösten 2020.