Vinnare

Här är alla vinnare från Business Evening 2019. Fler ärofyllda priser delas ut på Gala Night den 18 oktober.

LULEÅ KOMMUNS FÖRETAGARSTIPENDIUM

Meramedia

”Meramedia är ett av Luleås tillväxtföretag. Företaget är en kommunikationsbyrå som har som ledstjärna att göra skillnad – för en plats eller för ett företag. Meramedia har haft betydelse för både luleåbornas upplevelse av sin stad och bilden av Luleå ute i landet. Meramedia hjälper kunder att synas, stakar ut digitala vägar och skapar möten mellan människor. Meramedia – en bukett av kompetens.”

ÅRETS IT-NORRBOTTNING

Agneta Hedenström

”Agnetas engagemang för att digitalisera grundskolan i kombination med hennes engagemang för en jämställd IT- och teknikbransch gör henne till en stark förebild och IT-profil i Norrbotten. Agneta brinner för att utveckla IT i grundskolan och för att öka ungdomars intresse för ny teknik. Med programmering som ett naturligt verktyg i skolans alla ämnen ger hon killar och tjejer samma förutsättningar att upptäcka möjligheterna med IT, vilket också främjar en långsiktig jämställd kompetensförsörjning och utveckling inom IT-branschen och samhället.

ÅRETS IT-ORGANISATION 2019

Exeri

”Exeri är en förebild i norrbottnisk innovations- och entreprenörsanda och har goda förutsättningar att bli ännu en stark bärare av Norrbottens varumärke både nationellt och internationellt. Exeri har med nytänkande och innovation utvecklat teknik för att snabbt upptäcka och lokalisera fel i elnätet men också att förutsäga underhållsbehov. Med smarta sensorer, intelligenta agenter och AI löser man en viktig samhällsutmaning då man möjliggör säkrare och stabilare elförsörjning.”

ÅRETS AFFÄRSÄNGEL

Anders Sundström

”Anders har med kraft, kapital och engagemang engagerat sig i vår region. Han har lång erfarenhet av näringsliv och ett stort nätverk som han nyttjat väl. Anders har genom sitt energiska samt strukturerade arbete starkt bidragit till glädje och tilltro i allmänhet samt Kaunis Irons framväxt och etablering med Luleå som säte i synnerhet.”

ÅRETS NYA FÖRETAGARE

Dan Lestander, Headbanger Lures AB

Dan har på ett föredömligt sätt utvecklat sitt fiskeintresse till en affärsverksamhet med en global marknad. Med stark konstnärlig ådra, innovativt tänkande och en mycket målmedveten produkt-utformning, har Dan utvecklat olika generationer av fiskedrag. Det som 2015 startade med en prototyp och patentansökan introduceras nu på flera marknader med nöjda kunder internationellt. Med goda recensioner från fiskeentusiaster världen över fortsätter företaget att skörda internationella framgångar.

ÅRETS UF-AMBASSADÖR

Christer Jonsson

”Christer har med stort engagemang tagit arbetet med entreprenörskapsutbildning på grundskolan till en ny nivå. Hans arbete har varit uppskattat av både kollegor, föräldrar och framförallt elever. Med ett brinnande driv, en trygghet i att våga utmana sig själv och eleverna samt en tro på att entreprenörskap gör skillnad har han varit med och implementerat Ung Företagsamhets grundskoleläromedel på sin skola. Christer är med och formar framtidens entreprenörer och är på så sätt en av de stora anledningarna till en ljus framtid.”

ÅRETS HANDELSPRIS

Jeansbolaget

”Företagets affärsidé har visat sig vara hållbar eftersom de satsat på ett attraktivt, tidsenligt sortiment som är efterfrågat och tilltalar en bred målgrupp. Genom att vara lyhörd och bevaka marknaden har företaget haft möjlighet att expandera på kort tid. Personalens kundbemötande är hjärtligt och servicenivån i butiken är mycket hög. Mod, drivkraft och näsa för affärer i en föränderlig tid utmärker vinnaren av Årets Handelspris!”

hjärnbalken – årets företagare

Magnus Larsson, Hanzéns

”Årets företagare är familjeföretagare med hjärtan som alltid klappat lite extra för hemstaden och som påverkat många Luleåbor. Med dryga fyrtio år på nacken är de väl etablerade i stadsbilden. De verkar i en bransch där konkurrensen är stentuff och där trenderna avlöser. Att då hålla sig kvar och på topp är en konst. Årets företagare har gjort en lång och händelserik resa – från herrekipering med kostymer till en välsorterad butikskedja med kända varumärken, nu även med skor och inredning. En norrländsk modekedja som lyckats förvalta familjeföretagets kultur och personliga omtanke.”