Bastard Burgers
Malin Hansegård och Simon Wanler
Coop Norrbotten
André Piironen och Helene Ljungstedt
Niemi Bil
Eric Wallin och Kim Niemi
Föregående
Nästa

Foto: Elin Parmhed

De är nominerade till Årets Varumärke

Årets Varumärke delas ut under Luleå Business Awards den 3 juni. Nu står det klart vilka som är nominerade.

Luleå Business Awards pris Årets varumärke tilldelas det företag eller den verksamhet som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke som uppmärksammats nationellt och gärna internationellt. Priset är i första hand knutet till näringslivet, men kan också gå till en kulturell eller idrottslig verksamhet som betyder mycket för regionens attraktivitet. Priset delas ut på galan som är arrangerad av Luleå Business Region med Norr Media som eventpartner.

Sponsor är Sparbanken nord och juryordförande är Erika Mattsson.

De nominerade:

Bastard Burgers

Nominering: ”Bastard Burgers grundades 2016 av fem kompisar från Luleå. Fem år senare omsätter bolaget >500 mkr som är fördelade på >50 restauranger på tre marknader i Sverige, Norge och USA. Bastard Burgers nomineras för sin varumärkesresa och för att Bastarderna har levt ut sin företagskultur med sin tagline Like a Bastard. De har större tilltro än någonsin och har skrivit partneravtal med BRIS, Luleå Baskets ungdomsverksamhet och tagit skateboardturnéringar på turné genom Sverige. Kombinationen av tuff attityd, hip hop och en inkluderande ödmjukhet genomsyrar företaget och resultatet är ett varumärke som är både välkänt, välrespekterat och uppskattat för sin goda mat och gärningar över hela Sverige.”

Coop Norrbotten

Nominering: ”Coop Norrbotten har de senaste åren stärkt sin profil som ett tydligt norrbottniskt varumärke och tagit position som den lokala livsmedelskedjan, med identitet i Norrbottens natur och kultur samt med närodlade och lokalproducerade råvaror. Coop Norrbotten nomineras för att de gör det enkelt att handla hållbart. Företaget är en av Sveriges största livsmedelskedjor och norrbottningarnas egen matbutik där de värnar om livsmedel med lokalt ursprung, bland annat genom att satsa på unga nötköttsproducenter.”

Niemi Bil

Nominering: ”Niemi Bil grundades 2006 och Roger Niemi ville behålla känslan av den lilla, familjära firman även när bolaget växte. Niemi Bil nomineras för att de har blivit ett starkt varumärke och i dag är de Skandinaviens största återförsäljare av Mazda och ger sina kunder högklassig service i verkstaden. I bilhallarna finns noga utvalda modeller från tillverkare som de har lång erfarenhet av att förmedla och serva. Trots att Niemi Bil har en lång och fartfylld resa har de jobbat hårt på de värden de alltid trott på, mycket tack vare sina engagerade medarbetare.”